Sobre la financiación autonómica y el referéndum

Rubén SandamilVersió en català més abaix. El Partido de la Libertad Individual (P-LIB), ante la sucesión de posicionamientos de dirigentes políticos sobre la financiación autonómica y sobre la cuestión del posible referéndum en Cataluña, se reafirma en la totalidad de su Documento de 21 de septiembre de 2012, relativo a estas cuestiones. En respuesta tanto a la propuesta de encaje diferenciado para Cataluña, formulada por la presidenta del PP catalán, Alicia Sánchez Camacho, como a su oposición por el presidente madrileño Ignacio González, el P-LIB reitera su rotunda apuesta por el principio de subsidiariedad y por una reforma constitucional. Ésta debe establecer un marco plena y realmente federal en el que tanto Cataluña como Madrid y todas las demás comunidades autónomas puedan alcanzar, si así los desean sus habitantes, el máximo techo competencial viable en Derecho internacional comparado. Esto se logrará dentro de un Estado federal tan avanzado como se desee y con límites competenciales simétricos, que debe incluir por supuesto la gestión de su fiscalidad y de su hacienda propia en condiciones de plena corresponsabilidad y de libre competencia tanto entre ellas como exterior. Para el P-LIB, ninguna administración (a cualquier nivel territorial) debe gastar más de lo que ella misma sea capaz de recaudar. Esta filosofía contribuirá a la rebaja paulatina y generalizada de la presión fiscal y del coste y volumen de las diversas administraciones. Si durante una fase a determinar siguen produciéndose aportaciones a los territorios menos prósperos, éstas deberán ser limitadas, descendentes, negociadas y finalistas.

En respuesta a posiciones como la manifestada por Alfonso Alonso, portavoz parlamentario del PP, sobre el «derecho a decidir», el P-LIB reitera que en todo el mundo los ámbitos de decisión sobre propuestas de cambio de adscripción nacional son los de los territorios cuya escisión se pretende, y concuerda en esto con la clara posición sostenida por pensadores liberales como Ludwig von Mises. En palabras del Coordinador General del P-LIB catalán, Rubén Sandamil, «a diferencia de los nacionalistas, el derecho a decidir del que hablamos los liberales no es el supuesto derecho grupal a la autodeterminación de las «naciones» (concepto éste que nos resulta indiferente), sino el derecho de los habitantes de cualquier territorio a combinar sus porciones de soberanía para conformar unidades administrativas propias».

El P-LIB considera que el PSC y el PSOE hacen un flaco favor a la opción federalista al recurrir a ella in extremis, sin concreción y de forma superficial, tras haberla evitado durante décadas. El P-LIB denuncia como falso el federalismo de los socialistas y de las otras fuerzas políticas con representación, y reitera su negativa a cualquier futuro sistema pseudofederal que genere agravios y asimetrías al privilegiar a unos territorios perjudicando a otros: todos deben acceder al más amplio nivel de autogobierno y nadie puede aspirar a un encaje constitucional o económico que en cambio se niegue a otros, siendo en tal caso preferible la secesión de quienes decidan no participar en el nuevo sistema, para que no entorpezcan el camino del resto. Ejemplos como el de Flandes o, sobre todo, el de las Islas Aland en Finlandia continúan siendo válidos para el P-LIB como marco general para la sustitución del actual Estado autonómico. El P-LIB considera que aún es posible la continuidad a largo plazo del Estado común, pero cree también que para ello hace falta una decidida voluntad federalista que de momento está ausente tanto en el PP como en los nacionalismos periféricos, y que resulta impostada, confusa y escasa en los socialistas.

Por último, el P-LIB expresa su rechazo a cuantos tensionan la actual situación exaltando los diversos sentimientos nacionales. Abusan para ello de sus posiciones de dominio, de su control mediático y del dinero de los contribuyentes, y emplean todo tipo de técnicas de manipulación de las masas. En particular, CiU y ERC están recurriendo a altos niveles de condicionamiento propagandístico oficial, a fin de esconder a la opinión pública la situación casi terminal de la economía. Pero al P-LIB no le impresionan los gestos exaltados de unas u otras turbas, ni el griterío de las multitudes, acompañado de sus respectivas simbologías, porque antepone siempre el derecho supremo e inalienable de cada ser humano, individualmente considerado, a su máxima libertad personal y a su propiedad irrestricta, que siempre y sin excepción deben entenderse superiores a cualquier identidad grupal o a su utilización política. En todo caso, no es en las calles, plazas y carreteras donde se debe dirimir qué posiciones aglutinan a más ciudadanos, sino en las urnas. En este sentido, el P-LIB sólo puede expresar su máximo respeto al gobierno británico por su gestión impecablemente democrática y respetuosa en el caso de Escocia, y al mismo tiempo su mayor preocupación por la deriva del PP, que ante la extrema desafección popular parece decidido a emplear la confrontación en el caso de Cataluña para recuperar así apoyo electoral en el resto de comunidades, sin importarle los riesgos que esa estrategia comporte. Una vez más, Rajoy no aspira a resolver ningún problema, sino a aplazarlos al precio de agravarlos, consciente de que, cuando lleguen a estallar, él ya no estará en La Moncloa.

Sobre el finançament autonòmic i el possible referèndum

El Partit de la Llibertat Individual (P-LIB), davant la successió de posicionaments de dirigents polítics sobre el finançament autonòmic i sobre la qüestió del possible referèndum a Catalunya, es referma en la totalitat del seu Document de 21 setembre 2012, relatiu a aquestes qüestions. En resposta tant a la proposta d’encaix diferenciat per a Catalunya, formulada per la presidenta del PP català, Alicia Sánchez Camacho, com a la seva oposició per part del president madrileny, Ignacio González, el P-LIB reitera la seva rotunda aposta pel principi de subsidiarietat i per una reforma constitucional que estableixi un marc plena i realment federal en què tant Catalunya com Madrid i totes les altres comunitats autònomes puguin assolir, si així ho desitgen els seus habitants, el màxim sostre competencial viable en Dret internacional comparat, dins d’un Estat federal tan avançat com es desitgi i amb límits competencials simètrics, incloent per suposat la gestió de la seva fiscalitat i de la seva pròpia hisenda en condicions de plena corresponsabilitat i de lliure competència tant entre elles com amb l’exterior. Pel P-LIB, cap administració (a qualsevol nivell territorial) no ha de gastar més del que ella mateixa sigui capaç de recaptar. Aquesta filosofia contribuirà a la rebaixa gradual i generalitzada de la pressió fiscal i del cost i volum de les diverses administracions. Si durant una fase a determinar segueixen produint-se aportacions als territoris menys pròspers, aquestes hauran de ser limitades, descendents, negociades i finalistes.

En resposta a posicions com la manifestada per Alfonso Alonso, sobre el “dret a decidir”, portaveu parlamentari del PP, el P-LIB reitera que, en tot el món, els àmbits de decisió sobre propostes de canvi d’adscripció nacional són els territoris que es volen escindir, i concorda en això amb la clara posició sostinguda per pensadors liberals com Ludwig von Mises. En paraules del coordinador general del P-LIB català, Rubén Sandamil, «a diferència dels nacionalistes, el dret a decidir del que parlem els liberals no és el suposat dret grupal a l’autodeterminació de les «nacions» (concepte aquest que ens resulta indiferent), sinó el dret dels habitants de qualsevol territori a combinar les seves porcions de sobirania per conformar unitats administratives pròpies».

El P-LIB considera que el PSC i el PSOE no li fan cap favor a l’opció federalista en recórrer a ella in extremis, sense concreció i de forma superficial, després d’haver-ho evitat durant dècades. El P-LIB denúncia com fals el federalisme dels socialistes i de les altres forces polítiques amb representació, i reitera la seva negativa a qualsevol futur sistema pseudofederal que generi greuges i asimetries privilegiant a uns territoris mentre es perjudica a altres: tots han d’accedir al més ampli nivell d’autogovern i ningú pot aspirar a un encaix constitucional o econòmic que en canvi es negui a altres, cas en el qual es preferible la secessió dels que decideixin no participar en el nou sistema, perquè no entorpeixin el camí de la resta. Exemples com el de Flandes o, sobretot, el de les Illes Aland a Finlàndia continuen sent vàlids per al P-LIB com a marc general per a la substitució de l’actual Estat autonòmic. El P-LIB considera que encara és possible la continuïtat a llarg termini de l’Estat comú, però creu també que per això cal una decidida voluntat federalista que de moment està absent tant al PP com als nacionalismes perifèrics, i que resulta impostada, confusa i escassa als socialistes.

Finalment, el P-LIB expressa el seu rebuig a tots els que tensen l’actual situació exaltant els diversos sentiments nacionals. Abusen per a això de les seves posicions de domini, del seu control mediàtic i dels diners dels contribuents, i empren tot tipus de tècniques de manipulació de masses. En particular, CiU i ERC estan recorrent a alts nivells de condicionament propagandístic oficial, per tal d’amagar a l’opinió pública la situació gairebé terminal de l’economia. Però, al P-LIB, no l’impressionen els gestos exaltats d’unes o altres torbes, ni la cridòria de les multituds, acompanyades de les seves respectives simbologies, perquè anteposa sempre el dret suprem i inalienable de cada ésser humà, individualment considerat, a la seva màxima llibertat personal i a la seva propietat sense restriccions, que sempre i sense excepció s’han d’entendre superiors a qualsevol identitat grupal o a la seva utilització política. En tot cas, no és als carrers, places i carreteres on s’ha de dirimir quines posicions aglutinen més ciutadans, sinó a les urnes. En aquest sentit, el P-LIB només pot expressar el seu màxim respecte al govern britànic per la seva gestió impecablement democràtica i respectuosa en el cas d’Escòcia, i a la vegada la seva major preocupació per la deriva del PP, que davant l’extrema desafecció popular sembla decidit a emprar la confrontació en el cas de Catalunya per recuperar així suport electoral a la resta de comunitats, sense importar-li els riscos que aquesta estratègia comporti. Un cop més, Rajoy no aspira a resoldre cap problema, sinó a ajornar-ho al preu d’agreujar-ho, conscient que, quan arribin a esclatar, ell ja no estarà a La Moncloa.

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